Kwas α-linolenowy i długołańcuchowe kwasy omega-3 (EPA i DHA) powinny dostarczać przynajmniej 1-2% dziennej energii. – co to znaczy?
Eksperci do spraw żywienia zalecają przyjmowanie aż 1,0–1,5 g kwasów omega-3 dziennie. Bardzo trudno dostarczyć taką dawkę tylko dzięki odpowiedniej diecie. Prawidłowa proporcja kwasów omega-3 w organizmie to DHA:EPA = 3:2.
Należy pamiętać, że w zalecanych dawkach spożycie kwasów omega-3 jest w pełni bezpieczne.
Kobiety w ciąży i małe dzieci powinny unikać spożywania ryb morskich częściej niż 1 raz w tygodniu, ze względu na zwiększone ryzyko zatrucia rtęcią i dioksynami. Substancje te gromadzą się w rybach z akwenu mórz europejskich i arktycznych. Dlatego też ciężarnym i małym dzieciom zaleca się suplementy, które są starannie oczyszczane z zanieczyszczeń, a ich skład podlega surowej kontroli.
REKOMENDACJE EKSPERTÓW dokument PDF
Badania stanu zdrowia ludności przeprowadzone w naszym kraju wskazują, że Polacy jedzą za mało ryb morskich. 80% Polaków je ryby raz w tygodniu lub rzadziej, podczas gdy powinniśmy spożywać 2 posiłki z ryb morskich tygodniowo.
Należy pamiętać, że nawyki żywieniowe dzieci są kształtowane przez dorosłych.
O wyborze diety dla dzieci decydują przede wszystkim matki. Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań dotyczących odżywiania dzieci, matkom często brak podstawowej wiedzy, jakie znaczenie mają nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, niezbędne m.in. do prawidłowego rozwoju mózgu. Badanie wykazało również, że mimo iż tran i inne oleje rybne wymieniane są jako bardzo ważne wśród produktów mających wpływ na rozwój umysłowy (na drugim miejscu po mleku), matki bardzo rzadko podają je swoim dzieciom. Powodem jest mała popularność ryb morskich oraz niewielka wiedza na temat zdrowego żywienia.