Tran a karmienie piersią – czy to bezpieczne?

W trakcie ciąży sposób odżywiania mamy jest ważny w kontekście dostarczania płodowi witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Będąc mamą, powinnyśmy jednak dbać o zdrowe odżywianie nie tylko w czasie ciąży. Nasza dieta może mieć bowiem kluczowe znaczenie dla zdrowia dziecka również w czasie karmienia piersią. Przede wszystkim jednak wpływa na nasze samopoczucie oraz pomaga w szybkim powrocie do dobrej formy po ciąży. Powstaje też pytanie o stosowanie dodatkowych suplementów oraz witamin. Które warto wybrać w tym szczególnym czasie? Jak wiadomo, tran jest bogaty w kwasy omega-3. Wspiera odporność, u dzieci zapobiega krzywicy, ale często nie zdajemy sobie sprawy, jak jego spożywanie może korzystnie wpływać na zdrowie ciężarnych oraz mam karmiących piersią. Norwegia jako kraj pochodzenia tranu zaleca jego spożywanie już od czwartego tygodnia życia. Jednak który tran podczas karmienia piersią najlepiej zastosować?

W jaki sposób zadbać o siebie i maluszka. Poznaj najważniejsze zasady, których musisz się trzymać!

Ciąża wymaga od kobiet wiele cierpliwości oraz poświęceń, również w zakresie pilnowania zdrowej oraz zbilansowanej diety. Nie ma jednak jednego, prawidłowego sposobu żywienia. Ważne jednak, aby w diecie nie zabrakło elementów, takich jak:

  • chude białko, np. mięsko kurczaka, jajka, rośliny strączkowe;
  • zdrowe tłuszcze omega-3, np. oliwa, orzechy, awokado, tłuste ryby, tran;
  • witaminy i minerały pochodzące z warzyw i owoców;
  • błonnik, np. produkty zbożowe.

Mitem jest stwierdzenie, że dieta mamy ma wpływ na kolki maluszka. Występowanie kolek jest efektem dojrzewania przewodu pokarmowego oraz nerwowego u dziecka. Nie odmawiajmy sobie zatem zdrowych pokarmów takich jak np. kapusta czy groch, jeśli mamy na nie chęć. Mama w trakcie powrotu do pełni zdrowia powinna z wielką troską traktować nie tylko niemowlaka, ale również siebie samą. Istnieją jednak pokarmy, których zdecydowanie należy unikać. Niemniej są to grupy produktów, których powinna unikać również każda inna osoba pragnąca zadbać o dobrą formę. Do tych produktów należą oczywiście: alkohol, fast foody oraz wysoko przetworzone słodycze.

Witaminy czy tran – co wybrać dla karmiących piersią?

Jeśli myślimy o dodatkowej suplementacji i zastanawiamy się nad wyborem witamin dla karmiących piersią lub tranem, warto najpierw wykonać przekrojowe badania, Jeśli po badaniach, które zaleci nam lekarz, wszystko będzie w normie, to można pomyśleć nad wyborem odpowiedniej suplementacji. Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników w czasie karmienia piersią można spożywać te same preparaty, które stosowałyśmy w czasie ciąży, czyli:

  • kwas foliowy;
  • jod;
  • witaminę D;
  • kwasy omega;
  • żelazo.

Warto wybrać preparaty, które będą łączyły w sobie działanie kilku substancji naraz. Dobrym wyborem będzie np. tran podczas karmienia piersią, który poza bogactwem kwasów Omega-3 dostarczy również witaminę D. Möller’s Mój Pierwszy Tran Norweski to właśnie taki produkt.

Wpływ tranu na organizm matki

Kwasy omega-3 mają ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, zwłaszcza układu nerwowego oraz mózgu. Kwasy omega-3 DHA są niezbędne w rozwoju oraz dojrzewaniu kory mózgowej, a także siatkówki oka. Warto zatem przyjmować tran już od początku trwania ciąży. Nie dość, że wspomaga on odporność oraz witalność organizmu mamy, to do tego może przyczyniać się do zdrowego rozwoju maluszka. Tran przyjmowany podczas karmienia piersią może przyczynić się do zmniejszenia u kobiety ryzyka zapadnięcia na depresję poporodową.

Tran dla mam – dieta i suplementy

Pamiętajmy, aby wybierając suplementy w czasie ciąży oraz w okresie karmienia, zwracać uwagę na jakość oraz źródło pochodzenia ich składników. Wybierając Möller’s Mój Pierwszy Tran Norweski, możemy mieć pewność, że przyjmowany przez nas tran podczas karmienia piersią dostarczy nam najlepszej jakości kwasów omega-3, a także witamy D3, A.