• Czy można przedawkować kwasy omega-3?

    Nie stwierdzono żadnych negatywnych efektów po zażyciu zbyt dużej ilości kwasów omega-3.

  • Czy kwasy omega-3 i omega-6 są tak samo ważne?

    Zarówno kwasy omega-3 jak i omega-6 są istotnym budulcem komórek. To, na co należy zwrócić uwagę, to odpowiednia proporcja w jakiej są dostarczane dla organizmu, aby wspierać jego prawidłowe funkcjonowanie. Niestety nie jest to łatwe.

    Optymalna proporcja kwasów omega-6 i omega-3 to około 2 : 1. To oznacza, że np. na każde 2 łyżki kwasu omega-6 powinna przypadać 1 łyżka omega-3.

    Kłopot w tym, że w przeciętnej diecie proporcja omega-6 do omega-3  to około 25 : 1 a nie pożądane 2 :1. Jeżeli dostarczamy zbyt dużo kwasów omega-6 to zmniejszamy możliwość metabolizmu kwasów omega-3, co może przyczynić się m.in. do nadmiernej skłonności organizmu do stanów zapalnych.

    Tak więc oba kwasy są ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto natomiast przyjrzeć się swojej diecie i wzbogacić ją o źródła kwasów omega-3: tłuste morskie ryby, owoce morza oraz dobrej jakości suplementy diety.

  • Czym różni się kwas EPA od DHA?

    Zarówno EPA jak i DHA są najbardziej znanymi i najlepiej zbadanymi długołańcuchowymi kwasami tłuszczowymi Omega-3. Łańcuch EPA składa się z 20 atomów węgla z pięcioma podwójnymi wiązaniami, podczas gdy łańcuch DHA ma 22 atomy węgla z sześcioma podwójnymi wiązaniami.

    Duże ilości DHA znajdują się w mózgu, sercu i oczach, dlatego ważne jest przyjmowanie tego kwasu tłuszczowego, ponieważ ma on duże znaczenie dla funkcjonowania tych organów. Kwas EPA przewodzi materiały sygnalizacyjne ważne w procesach zapalnych i może brać udział w kierowaniu tymi procesami. Większość badań naukowych dotyczy obydwu tych kwasów razem, dlatego trudno jest określić osobno funkcje każdego z nich. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjmowanie preparatów zawierających oba te kwasy tłuszczowe!

  • Czy zażywanie kwasów omega-3 jest bezpieczne dla osób uczulonych na ryby i/lub skorupiaki?

    Kapsułki z olejem z ryb zawierają czysty olej z mięśni ryb. Powodem alergii na ryby jest reakcja uczuleniowa na proteinę (alergen) występującą w mięśniach. Współczesne metody badawcze nie wykrywają resztek proteiny w oleju z ryb a więc ryzyko wystąpienia alergii jest bardzo mało prawdopodobne. Jeżeli alergia na ryby jest bardzo silna lub w przypadku silnych obaw, należy porozmawiać ze swoim lekarzem i ewentualnie zażyć kapsułkę w jego obecności.

  • W jakich innych produktach spożywczych poza tłustymi rybami morskimi i tranem występują kwasy tłuszczowe omega-3?

    Prawdziwym źródłami „matki kwasów tłuszczowych” kwasu alfa-linolenowego (ALA) są plankton i orzechy. Kwasy DHA i EPA w niewielkich ilościach (1-9%) wytwarzane są z kwasu ALA w naszym organizmie. Jako długie łańcuchy znajdują się wyłącznie w produktach pochodzenia morskiego takich jak tłuste ryby morskie oraz olej z wątroby dorsza.

    „Rynek apteczny zagęścił się ostatnio suplementami zawierającymi kwasy omega-3. Wiele z nich to niestety produkty niskiej jakości – stwierdza dr hab. M. Kozłowska-Wojciechowska. – Trzeba pamiętać, że tran tranowi nierówny. Najważniejsza jest zawartość kwasów omega-3, która powinna pokrywać lub być bliska dziennemu zapotrzebowaniu (tj. 1 g). Zdecydowanie mniej istotne jest to, skąd pochodzą zawarte w preparacie kwasy omega-3. To, czy są one z chrząstki, z płetwy czy z ogona rekina jest tylko chwytem marketingowym. W opisie preparatu powinna znaleźć się informacja, dla jakiej grupy wiekowej jest on przeznaczony oraz czy przeprowadzono badania gwarantujące bezpieczeństwo stosowania”*.

    *Journal of Neuroscience 2007, 27: 4385-4395 4385-4395.

  • Jakie są naturalne źródła kwasów omega-3?

    Podobnie jak witamina D kwasy omega-3 występują w tłustych rybach morskich oraz w owocach morza, algach i tranie. Lekarze i naukowcy zalecają zwykle spożycie 1 grama kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie. Jak być pewnym, że nasz organizm otrzymał zalecaną dawkę? Optymalnym rozwiązaniem jest tran Möller’s, zawierający zalecaną dawkę kwasów omega-3 w jednej łyżeczce, a dodatkowo będący źródłem witamin: A, D i E. Tran Möller’s to olej z wątroby dorszy, wyławianych w czystych wodach Morza Arktycznego. W jego produkcji wykorzystuje się zarówno tradycyjne metody, jak też nowoczesne technologie, które pozwoliły m.in. na zniwelowanie dawnego smaku i zapachu. Tran Möller’s podlega stałej kontroli, aby zapewnić najwyższą jakość, czystość i zawartość składników odżywczych. Jest dostępny w trzech smakach: naturalnym, w aromacie cytrynowym i owocowym, w zależności od upodobań dzieci i dorosłych. Warto, aby tran stosowały całe rodziny – dla zdrowia i odporności.

  • Dlaczego stosowanie kwasów omega-3 jest takie ważne i dla kogo są polecane?

    Kwasy tłuszczowe omega-3 są ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, od momentu poczęcia przez całe życie. Kwasy te są głównym budulcem m.in. mózgu płodu, a później człowieka dorosłego. Są ważne dla budowy i prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i oczu. Wchodzą w skład błon komórkowych naczyń krwionośnych, pozytywnie wpływają na serce. Mają wpływ na procesy zapalne i reakcje alergiczne w naszym organizmie. Zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych.

  • Co oznacza nazwa „niezbędne” nienasycone kwasy omega-3?

    Organizm sam potrafi wytwarzać większość substancji tłuszczowych, których potrzebuje, ale niektóre typy kwasów tłuszczowych muszą być dostarczone z pożywieniem. Nazywa się je niezbędnymi kwasami tłuszczowymi i występują one w dwóch grupach: kwasy tłuszczowe omega-3 i kwasy tłuszczowe omega-6. Współczesne pożywienie zawiera zwykle dostateczne lub nawet zbyt duże ilości omega-6, ale zdecydowanie za mało kwasów omega-3. A są one niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dieta naszych przodków pozwalała na przyswajanie znacznie większej ilości kwasów omega-3 wraz z pożywieniem. Obecnie jemy dużo mniej naturalnych produktów m.in. tłustych ryb, zielonych warzyw i nasza dieta jest zdecydowanie uboższa w te cenne składniki.

  • Wiem, że tran jest zdrowy i zawiera zarówno kwasy omega-3, jak i witaminę D. Nie mogę jednak przekonać się do jego picia, bo pamiętam, jak okropnie smakował w dzieciństwie. Czy są dostępne produkty o podobnych właściwościach?

    Wiele osób kojarzy tran z dzieciństwa z nieprzyjemnym smakiem i zapachem. Na szczęście trany, które obecnie są dostępne w aptekach zdecydowanie różnią się od tych sprzed lat. Dlatego warto podjąć jeszcze jedną próbę, aby się do nich przekonać.

    Marka Möller’s oferuje trany w trzech aromatach: cytrynowym, owocowym i naturalnym. Wersje cytrynowa i owocowa to zdecydowanie najlepszy wybór dla początkujących. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego pamiętaj, aby schłodzić tran przed spróbowaniem. Zimny tran smakuje najlepiej!

    Osobom, które nie są w stanie przekonać się do tranu, polecamy kapsułki Möller’s Forte z tranem. To wyjątkowo wygodna forma, zapewniająca podobne korzyści dla zdrowia jak tran.

  • Cenię sobie zdrowy styl życia i zależy mi na stosowaniu naturalnych produktów. Jakie produkty są bogatym źródłem witaminy D?

    Witamina D obecna jest przede wszystkim w tłustych rybach morskich, takich jak: łosoś, dorsz, tuńczyk, śledź, makrela, a ponadto w produktach mlecznych oraz żółtkach jaj. Warto też sięgać po tran i oleje rybie, które są najbogatszym, naturalnym źródłem witaminy D.

  • Słyszałam, że osoby starsze i otyłe narażone są szczególnie na ryzyko wynikające z niedoboru witaminy D.

    Niedobory witaminy D to problem powszechny, dotyczący osób w każdym wieku. Są jednak czynniki, które dodatkowo zwiększają ryzyko niedoborów. Witamina D zostaje wytworzona w naszym organizmie pod wpływem promieniowania słonecznego. W naszym klimacie, w okresie od jesieni do wiosny, nie ma odpowiedniego nasłonecznienia. U osób starszych, w szczególności tych powyżej 65 roku życia, nawet latem organizm nie jest w stanie wytwarzać jej w odpowiednich ilościach. Podobnie jest w przypadku osób otyłych. Takie osoby powinny w szczególności zadbać o odpowiednią suplementację witaminy D. Inne powody niedoborów witaminy D to praca w zamkniętych pomieszczeniach, stosowanie kremów z filtrem UV (wskazane z kolei ze względu na ochronę skóry), siedzący tryb życia, stosowanie niektórych leków oraz dieta uboga w tłuste ryby i mleko.

  • Od lat słyszałam, ze witamina D3 jest ważna dla budowy zdrowych kości i zębów oraz że podaje się ją niemowlętom. Teraz coraz częściej czytam, że witamina D jest ważna dla zdrowia. Jaką rolę pełni w organizmie?

    Witamina D ma szerokie spektrum działania, a jej rola w organizmie jest bardzo istotna. Od dawna stosowano ją w zapobieganiu krzywicy i osteoporozy. Ostatnie badania naukowe dowodzą, że witamina D3 ma ważną rolę we wspomaganiu odporności, większą nawet niż witamina C. Dodatkowo witamina D bierze udział w procesie wchłaniania wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego, działa korzystnie na system nerwowy i mięśniowy. Jako lek ma szerokie zastosowanie w leczeniu i profilaktyce wielu chorób cywilizacyjnych, m.in. nowotworowych, układu krwionośnego, stwardnieniu rozsianym, stanach zapalnych skóry etc. W Polsce odnotowuje się wysoki odsetek niedoborów witaminy D we wszystkich grupach wiekowych. Dlatego tak ważne jest, aby dostarczać organizmowi odpowiednią jej ilość. Bogatymi, naturalnymi źródłami witaminy D są m.in. tran i tłuste ryby morskie.

  • Czy olej z rekina różni się od tranu i oleju z innych ryb morskich? Jaka jest między nimi różnica?

    Olej z rekina, pomimo tego że jest on również rybą morską, jest inny aniżeli olej z tłustych ryb morskich. Zawiera on niewielką ilość kwasów omega-3 ale w szczególności bogaty jest w alkiloglicerole. Nie mają one takiego działania jak kwasy omega-3, dlatego wyniki badań nad kwasami omega-3 nie dotyczą efektów stosowania tego typu preparatów.

Powiązane artykuły