Co zawierają witaminy i minerały dla dzieci?

Każdy rodzic wie, że naturalne składniki odżywcze są niezbędne dla prawidłowego rozwoju dzieci. Biorą one udział w sterowaniu funkcjami życiowymi i procesami fizjologicznymi, ale nie wszystkie są samoistnie wytwarzane przez organizm. Dziecko, które w czasie intensywnego wzrostu nie otrzyma odpowiedniego zestawu witamin i minerałów, nie wykształci się prawidłowo i nie zbuduje odporności na lata dorosłe. Sprawdź, co powinnaś podawać swojemu maluchowi, aby pokryć jego zapotrzebowanie na cenne składniki.

Zestaw minerałów dla dzieci – co sprawdzić przy zakupie?

Rodzice starają się urozmaicać jadłospis dzieci tak, aby dostarczać im niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. Mimo dobrych chęci, to nie zawsze jest możliwe, ponieważ potrzeby organizmu są czasem zbyt duże, żeby zaspokoić je za pomocą warzyw czy owoców. Warto wtedy zdecydować się na uzupełnienie diety w naturalne witaminy i minerały dla dzieci. Najlepiej wybierać preparaty dopasowane do konkretnej grupy wiekowej, bo potrzeby dzieci są nieco inne od potrzeb dorosłych. Istnieją jednak środki uniwersalne, np. tran Möller’s odpowiedni dla dzieci od 3 roku życia i dla dorosłych.

Sprawdź, co powinny zawierać witaminy i minerały dla dzieci

Prawidłowa dieta to klucz do dobrego samopoczucia i prawidłowego rozwoju Twojego dziecka, ale w przypadku niektórych składników odżywczych konieczne jest zaspokojenie potrzeb organizmu gotowymi preparatami. Powinny one być bogate w:

  1. kwasy omega-3 (zaliczane do NNKT – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych) odgrywają kluczową rolę w budowie i funkcjonowaniu mózgu. Jako podstawowy budulec neuronów wpływają na cały układ neurologiczny. Mają także znaczenie w procesie prawidłowego widzenia – niedobór omega-3 u niemowląt może być przyczyną obniżenia ostrości widzenia w wieku starszym[1],
  2. witamina D – ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu, dlatego jest niezbędna do rozwoju kości. Bierze także udział w budowaniu układu immunologicznego, zmniejszając podatność dziecka na choroby i infekcje. Jako nieliczna z witamin jest wytwarzana przez organizm (a dokładniej – skórę) za sprawą promieni słonecznych. Niestety w Polsce nawet w okresie letnim jest za mało słońca, aby zaspokoić potrzeby – jesienią i zimą jest jeszcze gorzej[2]. W związku z tym warto ją uzupełniać innymi sposobami, np. wybierając bogaty w witaminę D tran,
  3. kwas askorbinowy, czyli witamina C – jest jednym z najważniejszych składników dla funkcjonowania całego organizmu, m.in. uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, bierze udział w produkcji kolagenu i innych białek. Wspiera układ odpornościowy, dlatego rodzice szczególnie dbają, aby dzieci przyjmowały ją w okresie wzmożonej zapadalności na przeziębienia[3],
  4. witamina E – jest silnym przeciwutleniaczem chroniącym komórki przed wolnymi rodnikami. Nie mogą o niej zapominać rodzice dzieci chorych na mukowiscydozę,
  5. witamina A – odpowiada za narząd wzroku, a także wspiera działanie układu odpornościowego oraz zwiększa przyswajanie żelaza.

Witaminy i minerały dla dzieci – jak je ocenić?

Organizm dziecka w wieku szkolnym wykonuje ogromny wysiłek: zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Ciało gwałtownie rośnie i zmienia się, hormony buzują, mózg chłonie wiedzę, a do tego dochodzą różnorakie infekcje i stany okresowego osłabienia. To wszystko sprawia, że zapotrzebowanie na substancje odżywcze jest wyższe. Warto wiedzieć, że nie istnieje coś takiego jak „złe witaminy” – zasadniczo wszystkie witaminy działają z korzyścią dla organizmu. Należy tylko pamiętać, żeby nie przedawkowywać zalecanych dziennych porcji, ponieważ można doprowadzić do hiperwitaminozy, czyli zespołu objawów wywołanych nadmiarem witamin w organizmie. Hiperwitaminoza nie wystąpi po jednorazowym czy kilkukrotnym przedawkowaniu witamin, lecz kiedy zbyt duża ich ilość będzie przyjmowana przez dłuższy czas. Dlatego też wszelkie suplementacje należy prowadzić z głową. Rozsądek przede wszystkim!

[1] https://ncez.pl/ciaza-i-macierzynstwo/plodnosc-i-ciaza/znaczenie-kwasu-dokozaheksaenowego–dha–w-okresie-ciazy-i-laktacji
[2] https://www.woia.pl/dat/attach//1175_witamina-d-rola-i-znaczenie-dla-organizmu—beata-kazmierska.pdf
[3] https://www.woia.pl/dat/attach/921_witamina-c-rola-i-znaczenie—praca-specjalizacja-apteczna-agnieszka-kantorska.pdf