Möller’s / Blog / Zdrowie dziecka / Co na odporność dla dzieci? Sprawdź, czy już to wypróbowałaś

Co na odporność dla dzieci? Sprawdź, czy już to wypróbowałaś

Kochamy swoje maluszki, co do tego nie ma wątpliwości. Niestety bardzo często nie mamy pewności, jak zadbać o zdrowie naszych pociech. Istnieje wiele metod wspierania odporności u dzieci. Poniżej omówimy te, które warto znać.

Udostępnij

Co na odporność u dziecka? Zacznij walkę z chorobami

Przede wszystkim bazą budowania odporności musi być zdrowa i zbilansowana dieta. Taka, która jest odpowiednia do wieku małego człowieka. Kiedy maleństwo jest noworodkiem albo niemowlęciem, które nie ukończyło jeszcze szóstego miesiąca życia – najważniejsze jest dla niego mleko matki. To ono dostarcza wszelkich niezbędnych składników i pomaga walczyć z chorobotwórczymi patogenami. Powinno być pierwszą odpowiedzią na pytanie o to, jak wzmocnić odporność dziecka.

Kiedy niemowlę skończy już pół roku, wtedy przychodzi pora na wdrażanie pierwszych produktów. Marchewka, brokuły czy ziemniak to już klasyk w diecie młodego człowieka. Warto, aby warzywa i owoce, które będziesz wprowadzać, pochodziły z ekologicznych upraw. Nie powinny mieć kontaktu z pestycydami i innymi chemicznymi substancjami.

Duży wpływ na odporność u dzieci ma ponadto czas spędzony na świeżym powietrzu. W ten sposób dochodzi do hartowania młodego organizmu. Zmiany temperatury otoczenia działają tu jak najbardziej na korzyść układu immunologicznego. Dlatego nie marnujcie czasu i wychodźcie z wózkiem do parku, a później na place zabaw. Efektem będzie zdecydowanie mniejsza liczba infekcji.

Stres i zmęczenie, podobnie jak u dorosłych, nie działa na korzyść młodego człowieka. Niestety prowadzi do osłabienia odporności – trzeba o tym pamiętać. Jeżeli twoja pociecha wstaje wcześnie do przedszkola lub żłobka, zadbaj, aby kładła się spać o odpowiedniej porze. Absolutne minimum wypoczynku powinno wynosić dziewięć godzin. Miej to na uwadze, młody rodzicu.

Na odporność u dzieci – najlepsze preparaty

Poza dietą i czasem spędzonym na świeżym powietrzu można jednocześnie zdecydować się na różne preparaty wspierające odporność u dzieci. Niektóre z nich wprowadza się już od pierwszych tygodni życia. Co do tego zgodni są m.in. Norwedzy- Norweski eMinsiterstow Zdrowia zaleca, aby witaminę D podawać już od czwartego tygodnia życia. W takim wypadku właściwa dawka wynosi 400 IU i rośnie razem z wiekiem dziecka. Ma ona wpływ nie tylko na poprawę odporności. Dla dzieci jest też świetnym wsparciem w utrzymaniu prawidłowej struktury kości.

Choć tak naprawdę słońce jest naturalnym „producentem” D, a jej synteza jest generowana w skórze pod wpływem promieni UVB – nie zawsze jest to wystarczające. Między innymi dlatego, że wytwarzanie tej witaminy ograniczają m.in. zanieczyszczenia powietrza i kremy z filtrem. Ciekawostką jest, że stopień ochrony przeciwsłonecznej SPF 10 blokuje produkcję „witaminy słońca” prawie w 100%. Dlatego trzeba ją dostarczyć także w postaci suplementów.

Jednocześnie dobrze jest wybierać środki z witaminą A, która nie tylko wspomaga wzrok młodego człowieka, ale też daje siłę do walki z chorobami. Składnik oraz witaminę D można znaleźć w w tranach dla dzieci. Obecne tam kwasy tłuszczowe omega-3 również przyczynią się do zachowania zdrowia i tego, że organizm będzie silniejszy. Szczególnie chodzi tu o kwas dokozaheksaenowy (DHA) oraz kwas eikozapentaenowy (EPA). Niestety nasze ciała nie są w stanie wytworzyć odpowiedniej ilości takich kwasów. Z tego względu dobrze jest, aby w menu dziecka nie zabrakło tłustych ryb morskich, które są ich naturalnym źródłem.

Co na odporność dla niemowlaka – podpowiadamy!

Odporność dziecka tak naprawdę budujemy już w wieku niemowlęcym. Nie bez znaczenia jest także to, co dzieje się w okresie prenatalnym. Wtedy, kiedy dziecko jest pod sercem mamy. Jej dieta i stosowana przez nią suplementacja są prawdziwą inwestycją w przyszłość.

Później, kiedy dziecko ma wdrażane pierwsze pokarmy, kształtują się u niego nawyki żywieniowe. One również będą miały znaczenie w późniejszym czasie. Warto zatem przyzwyczajać maluszka do posiłków zdrowych i jednocześnie minimalizować ilość produktów wysokoprzetworzonych, tłuszczów trans oraz niezdrowych cukrów.