Dziki dorsz atlantycki – co ma wspólnego z naszym zdrowiem?

Dorsz atlantycki to nie tylko jedna z najsmaczniejszych, ale i najzdrowszych ryb. Dostępna jest w polskich sklepach cały rok i można ją przygotować na wiele sposobów, więc króluje w naszych kuchniach w każdym sezonie. Najbardziej szlachetną odmianą dorsza jest Skrei, zwany potocznie dorszem zimowym, ponieważ poławiany jest od stycznia do kwietnia. Mięso dorsza jest bogate w wiele składników odżywczych stymulujących układ odpornościowy, dlatego uważane jest za jeden podstawowych elementów zdrowej diety. Sprawdź, jakie wartościowe składniki zawiera i w jaki sposób pomaga nam zachować dobrą formę.

Dorsz bałtycki a atlantycki – czym się różnią?

Warto wiedzieć, że nie każdy dorsz to ryba atlantycka. W Polsce oprócz dorsza atlantyckiego można spotkać się z podgatunkiem zwanym bałtyckim. Oba zalicza się do tego samego gatunku zwierząt, ale odmianę atlantycką poławia się na Morzu Północnym i Barentsa, a bałtycką – na Bałtyku. Oprócz miejsca odłowu, ryby odróżnia też jakość mięsa. Te pierwsze zawierają więcej cennych wartości i są bardziej okazałe niż ich bałtyccy kuzyni. Wynika to z faktu, że rejony, w których żerują, są czystsze, a samej wody, w której mogą pływać – więcej, np. Skrei, zaliczany do dorsza atlantyckiego, odbywa długą podróż na tarło w okolice Morza Barentsa. W tym czasie rozwija masę mięśniową, co sprawia, że jego mięso jest sprężyste i bogate w składniki odżywcze. Ze względu na inną jakość mięsa tych dwóch odmian, różnie one kosztują. Cena dorsza atlantyckiego może być nawet dwukrotnie wyższa niż ryby z Bałtyku.

Jak dorsz atlantycki może wpłynąć na nasze zdrowie?

Dorsz, jak prawie wszystkie ryby atlantyckie, stanowi bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka. W 100 g mięsa znajdziemy około 20 g białka, które jest budulcem wszystkich komórek organizmu i stanowi podstawę diety osób aktywnie uprawiających sport. Oprócz tego, zawiera witaminę D wzmacniającą organizm. Jest także bogactwem kwasów z rodziny omega-3, mających dobroczynne działanie w zakresie:

  • obniżania poziomu cholesterolu,
  • zapobiegania schorzeniom układu krążenia (choroba wieńcowa, miażdżyca),
  • hamowaniu rozwoju cukrzycy typu 2,
  • przeciwdziałaniu depresji,
  • poprawy stanu skóry i włosów.

Dorsz atlantycki jest chudą rybą (100 g mięsa to tylko 80 kcal), dlatego często spożywają ją osoby chcące zgubić zbędne kilogramy.

Dlaczego dorsz jest zdrowy?

Mięso dorsza zawiera wiele składników cennych dla ludzkiego organizmu. Nie ma wątpliwości, że osoby, które je spożywają, rzadziej zapadają na choroby układu krążenia, alergie i cieszą się mocnymi włosami i zdrową cerą. Dorsz i inne atlantyckie ryby powinien stanowić nieodłączny element codziennej diety nie tylko osób dorosłych i seniorów, ale również dzieci. Niestety, nie każdy lubi smak ryby lub chce ją jeść na tyle często, żeby samym pożywieniem zaspokoić potrzeby organizmu. Takie osoby mogą wspierać się tranem, czyli olejem z wątroby dorsza, który jest mieszaniną wszystkich aktywnych związków pochodzących z ryby. Co ważne, tran ze świeżego dorsza atlantyckiego praktycznie nie ma specyficznego zapachu ryby, co jest dużym ułatwieniem dla osób, które nie tolerują tej specyficznej woni.

Tran z dorsza – jego właściwości

Tran to naturalna skarbnica zdrowia. Badania potwierdzają, że regularne przyjmowanie tranu wzmacnia odporność i poprawia samopoczucie. Zawarte w nim kwasy tłuszczowe korzystnie wpływają na pracę całego układu krwionośnego, obniżając poziom tzw. złego cholesterolu (LDL) i zwiększając stężenie dobrego (HDL). Obecność witaminy A pomaga zachować dobry wzrok, wspomaga gojenie się ran i uszkodzeń skóry oraz poprawia wygląd cery. Z kolei witamina D wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i mięśni oraz utrzymuje mocne kości i zęby. Podsumowując – picie tranu pozytywnie wpływa na organizm niemal na każdym polu. Poleca się go zarówno dzieciom, jak i osobom dorosłym, które jak najdłużej chcą pozostać w dobrej formie.

Dorsz atlantycki – co warto o nim wiedzieć?

Mięso dorsza ma jasną barwę, mało ości i delikatnie pachnie rybą, dlatego jest tak często obecne na polskich stołach. Ta atlantycka ryba dobrze smakuje pieczona, przyrządzona na parze czy ugrillowana. Nie zaleca się smażenia jej w głębokim tłuszczu, gdyż traci wtedy cenne kwasy omega-3. Osoby, które nie spożywają czerwonego mięsa ani drobiu, chętnie zastępują je dorszem z uwagi na podobną zawartość białka. Włączenie go do diety gwarantuje solidny zastrzyk witamin, kwasów tłuszczowych i innych wartościowych składników. Smacznego!