Möller’s / Blog / Odporność / Zdrowie o każdej porze roku. Jak przygotować się na sezon grypowy?

Zdrowie o każdej porze roku. Jak przygotować się na sezon grypowy?

Grypa to jedna z najczęściej spotykanych wirusowych chorób zakaźnych. Z badań Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że co roku na grypę i zakażenia wirusami grypopodobnymi choruje od 300 mln do 1,5 mld osób na całym świecie, z czego 3-5 mln ludzi cierpi z powodu pochorobowych powikłań zdrowotnych1. Grypy nie należy bagatelizować, bowiem może ona nawet zagrażać życiu. Jak odpowiednio przygotować się na sezon grypowy? Sprawdź, jak chronić się przed wirusami i jak cieszyć się nienagannym zdrowiem o każdej porze roku.

Grypa – co to za choroba i jak ją leczyć?

Grypa to choroba zakaźna wywoływana przez wirus grypy, atakującego drogi oddechowe. Wirusem grypy możesz zarazić się drogą kropelkową lub poprzez bezpośredni kontakt z osobą chorą. Objawy grypy na pozór przypominają symptomy przeziębienia – nie daj się zmylić. Grypę od przeziębienia odróżnia wysoka gorączka, suchy kaszel i ból w klatce piersiowej, ale to, ile trwa grypa, która zwykle jest dłuższa. Wśród pozostałych objawów należy wymienić: bóle mięśni, ból głowy, ból gardła, katar i złe samopoczucie. Grypa może doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych, takich jak infekcja zatok czy zapalenie płuc2.

A jak leczyć grypę? Czy są jakieś domowe sposoby na grypę? Podejmuje się głównie działania objawowe, polegające na łagodzeniu symptomów za pomocą leków przeciwbólowych, przeciwgorączkowych oraz przeciwzapalnych. Na czas leczenia rekomenduje się izolację, odpoczynek, spożywanie produktów bogatych w witaminy oraz picie dużej ilości płynów. W sytuacji, gdy przez dłuższy czas utrzymuje się wysoka gorączka, duszności lub silny kaszel, należy bezzwłocznie zgłosić się do lekarza.

Jak odpowiednio przygotować się na sezon grypowy? Sprawdzone sposoby

Jak uchronić się przed grypą i innymi infekcjami? Skutecznym sposobem na wzmocnienie odporności, a więc i zapobieganie grypie, jest zbilansowana dieta. Dieta mająca na celu wzmocnienie organizmu przed sezonem grypowym powinna składać się z kwasów tłuszczowych, witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy, które znajdziemy w warzywach i owocach, produktach zbożowych, nabiale, mięsie, tłuszczach i wodzie. W diecie na odporność powinny znaleźć się także tłuste ryby morskie. W codziennej diecie nie powinno zabraknąć produktów bogatych w takie składniki jak witaminy: A, B5,  B₆, B₁₂, C, D i E oraz mikroelementy: cynk, magnez, selen, żelazo. 

Jak uchronić się przed wirusami? Pracę układu odpornościowego można dodatkowo wesprzeć poprzez suplementację składników takich jak kwasy tłuszczowe omega-3 czy probiotyki. Do codziennego menu można włączyć także naturalne składniki, takie jak miód, czosnek, cytrynę, imbir , które wykazują właściwości wspomagające odporność3. Zaleca się ograniczenie spożywania używek, takich jak kawa, alkohol czy tytoń, bowiem niekorzystnie wpływają na układ immunologiczny. Dietetycy rekomendują również zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie przetworzonej żywności. Kiedy zbliża się sezon grypowy warto zadbać o dobrą kondycję fizyczną i odpoczynek. Ryzyko zachorowania wzrasta, gdy nieustannie towarzyszy nam stres i przemęczenie. Każdy organizm potrzebuje czasu na regenerację. Rekomenduje się 8 godzin snu dziennie w wywietrzonym pomieszczeniu. Osobom, wykazującym skłonności do szybkiej utraty odporności, zaleca się unikanie zgromadzeń i przestrzeganie zasad higieny osobistej. 

Dobrym sposobem zapobiegania grypie są szczepienia. To najskuteczniejsza metoda ochrony przed infekcją. Szczepionki chronią również przed powikłaniami pogrypowymi. Szacuje się, że szczepienia przeciwdziałają zakażeniom w grupie 70-90% zdrowych osób poniżej 65 roku życia.


1https://www.gov.pl/web/wsse-krakow/grypa2
2https://www.mp.pl/pacjent/grypa/grypasezonowa/61825,grypa-i-przeziebienie
3https://zywienie.abczdrowie.pl/oczyszcza-wzmacnia-i-leczy-poznaj-przepis-na-prosta-do-wykonania-miksture-ktora-w-naturalny-sposob-ochroni-twoje-zdrowie

5 prostych zasad, które odpowiednio przygotują Cię na sezon grypowy

Sezon grypowy zazwyczaj rozpoczyna się jesienią, a kończy wiosną. W Polsce szczyt zachorowań na grypę odnotowuje się przeważnie między styczniem a marcem. Jak odpowiednio się przygotować i zapobiec grypie? Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wyodrębniła 5 zasad, które mają na celu ochronę siebie, jak i osób wokół, przed grypą. Co należy zrobić, a czego się wystrzegać?

Poddaj się szczepieniu

Najskuteczniejszym sposobem ochrony przed grypą są coroczne szczepienia profilaktyczne, które mają na celu podnieść odporność na wirusa grypy. Szczepienia przeciw grypie przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia powikłań pogrypowych. Są one szczególnie istotne dla kobiet planujących ciążę lub będących w ciąży, dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 5 lat oraz osób starszych zmagających się z chorobami przewlekłymi. Należy pamiętać, że obrzęk i bolesność w miejscu wkłucia oraz wysoka gorączka są naturalną reakcją na szczepienie. Szacuje się, że objawy te trwają od jednego dnia do dwóch. Co istotne – szczepionka przeciw grypie, nie może wywołać grypy.

Myj ręce i dbaj o higienę

Dotknięcie klamki czy poręczy w autobusie sprawia, że na naszych rękach pojawia się od 100 do 10 tys. komórek drobnoustrojów, które mogą przyczynić się do wystąpienia zatruć pokarmowych czy grypy. Dbanie o higienę oraz nawyk regularnego mycia rąk może uchronić nas przed grypą. Kilkadziesiąt sekund mycia rąk wystarczy, aby oczyścić je z blisko 90 proc. bakterii. W sytuacjach, gdy woda i mydło nie znajdują się w zasięgu ręki, możesz użyć preparatu do dezynfekcji rąk na bazie alkoholu.

Nie dotykaj oczu, nosa i ust

Jak chronić się przed grypą? Wirus przenoszony jest głównie drogą kropelkową – może znajdować się w powietrzu, jak i na skórze rąk. Wnika do organizmu przez błony śluzowe nosa, ust i oczu. Co prawda, nie masz wpływu na to, co wdychasz, ale możesz zadbać o to, aby wirus nie dostał się do organizmu przez niepotrzebne dotykanie twarzy. W sytuacjach, w których konieczne jest dotknięcie okolicy oczu, nosa i ust, zaleca się dokładne umycie rąk i wykorzystanie do tego czystej chusteczki.

Ogranicz przebywanie w zatłoczonych miejscach

Grypa to choroba zakaźna, która przenoszona jest drogą kropelkową. Jak zapobiegać grypie? W zatłoczonych miejscach, takich jak szkoły, środki transportu publicznego czy sklepu, ryzyko zakażenia znacząco wzrasta. Dlatego jeśli istnieje taka możliwość – zamiast podróży tramwajem, wybierz spacer lub rower. W ten sposób nie tylko zmniejszysz ryzyko zakażenia, ale i zadbasz o własną kondycję.

Zostań w domu, jeśli dostrzeżesz niepokojące objawy

Jeśli zaobserwujesz u siebie objawy, przypominające grypę – zostań w domu. Pamiętaj, że przebywanie w otoczeniu innych osób naraża ich na zakażenie wirusem. Szybka izolacja może zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa, a nawet – uratować życie innym. Spróbuj domowych sposobów na grypę, nawadniaj się, jedz zdrowo i odpoczywaj.