Tran islandzki i jego właściwości. Czym różni się od innych?

Z roku na rok rośnie świadomość dotycząca zdrowego odżywiania, prawidłowej suplementacji i prowadzenia aktywnego trybu życia. Osoby, które chcą zadbać o swoje zdrowie, coraz częściej wybierają tran, jako produkt wspierający odporność. Na rynku dostępnych jest wiele produktów z tranem – warto wiedzieć, po które sięgnąć.

Tran islandzki czy norweski – który wybrać?

Tran znany jest od wielu lat, w ciągu których przeszedł nie lada metamorfozę. Niektórzy mogą pamiętać jego rybi zapach i smak. Jednak te czasy bezpowrotnie minęły. Dziś dostaniemy smakowe produkty z tranem, których przyjmowanie to czysta przyjemność!
Tran to nic innego jak olej z wątroby dorsza lub ryb dorszowatych, który zawiera kwasy omega-3 (DHA, EPA) oraz witaminy A i D, ważne dla odporności. Są one istotne dla dobrej kondycji serca czy mózgu. Zarówno tran islandzki, jak i norweski pochodzą z wątroby dorsza, dlatego można wybrać każdy z nich. Norwegia jest krajem przodującym w rybołówstwie, dlatego pozyskuje sporo dziko żyjącego dorsza atlantyckiego.

Tran islandzki opinie, które warto znać! Poznaj jego zalety.

Tran w szczególności zaleca się osobom, które chcą poprawić swoją odporność, mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminy A i D. Regularne spożywanie tranu islandzkiego lub norweskiego pomaga zapobiegać wielu chorobom, takim jak nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, a także hamuje rozwój choroby niedokrwiennej serca czy cukrzycy typu II[1]. Jest na tyle uniwersalny, że poleca się go też dzieciom i młodzieży w okresie dojrzewania. W szczególności sięgają po niego osoby, które są narażone na stres, mało śpią czy stosują dietę ubogą w tłuste ryby morskie, bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Przy wyborze warto kierować się zawartością kwasów tłuszczowych i witamin.

Tran islandzki – czyli jaki?

Tran islandzki w swoim składzie zawiera dodatkowo kompozycję witamin A, D oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 DHA + EPA[2]. Jego głównym zadaniem jest dbanie o zdrowie i poprawa odporności. Suplementacja tranu islandzkiego dodatkowo wspiera wzrost i rozwój kości, a także prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Witamina A pozwala na zachowanie pięknej i zdrowej skóry, a witamina D wspomaga odporność i utrzymanie mocnych i zdrowych kości oraz zębów.

Norweski, a może islandzki – który lepszy?

Często pojawia się pytanie: na który się zdecydować tran islandzki czy norweski? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ zarówno jeden, jak i drugi charakteryzuje się wieloma właściwościami zdrowotnymi. Zawdzięczają je w szczególności NNKT oraz witaminom A i D, które są potrzebne dla ludzkiego organizmu. Tran islandzki oraz tran norweski występują w różnych wariantach smakowych. Można spotkać smak naturalny, cytrynowy, miętowy, a także malinowy czy tran o aromacie jabłkowym[3]. Smakowe wersje są doskonałym rozwiązaniem dla dzieci, które z chęcią sięgają po kolejne porcje. Warto pamiętać o prawidłowym przechowywaniu tranu, co jest istotne dla zachowania jego właściwości. Tran islandzki czy norweski, który występuje w postaci płynnej, powinien być przechowywany w lodówce, natomiast kapsułki z tranem w ciemnym i suchym miejscu.

Ciekawostki na temat tranu

Tran to najzdrowszy tłuszcz pochodzenia zwierzęcego, który dodatkowo zawiera kompleks witamin. Dla osób, które nie spożywają ryb jest to dobry sposób na dostarczenie organizmowi niezbędnych kwasów omega-3. Niewiele osób wie, że nazwa „tran” jest zarezerwowana wyłącznie dla olejów, pochodzących od dorsza lub ryb z gatunku dorszowatych. Tran jest polecany osobom, które borykają się z depresją, układem odpornościowym, a także tych, którzy chcą poprawić kondycję skóry, włosów i paznokci. Dobroczynne działanie tranu zauważą również osoby, które borykają się z łuszczycą czy chorobami skóry.

[1] Block R.C., Pearson T.A.: Wpływ kwasów tłuszczowych omega-3 na układ sercowo-naczyniowy.
[2] K.Marciniak – Łukasik, Rola i znaczenie kwasów tłuszczowych omega3.
[3] https://www.mollers.pl/tran-na-odpornosc-czy-to-rzeczywiscie-dziala/