Omega 3 – na co wpływa? Znasz odpowiedź na to pytanie?

Codzienna dieta powinna zaspokajać zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne składniki odżywcze, w tym witaminy i minerały. Choć tłuszcz w diecie jest owiany złą sławą, to jednak jest on również potrzebny – bardziej niż może się wydawać. Warto jednak wybierać te „dobre” tłuszcze – nienasycone. Bez wątpienia należą do nich kwasy omega-3. Jaką funkcję dla zdrowia pełnią, gdzie znajduje się ich najwięcej, kto przede wszystkim powinien uzupełnić dietę w kwasy omega-3? Podpowiadamy!

Co to jest omega-3?

Tłuszcz jest niezbędny w codziennej diecie. To właśnie on stanowi główne źródło energii, rozpuszczają się w nim również witaminy (A, D, E i K). Dostarczanie organizmowi tłuszczu warunkuje prawidłowy przebieg wielu procesów, ma również ogromne znaczenie przede wszystkim dla układu odpornościowego, nerwowego i hormonalnego.

Istotną kwestią jest jednak to, by wystrzegać się tłuszczów nasyconych. Zamiast tego do diety należy włączyć tłuszcze nienasycone. Co to jest omega-3? To właśnie tłuszcze z grupy NNKT (nienasyconych kwasów tłuszczowych). Omega-3 to w zasadzie trzy kwasy tłuszczowe:

  • ALA (α-linolenowy);
  • EPA (eikozapentaenowy);
  • DHA (dokozaheksaenowy).

Omega- 3 należy potraktować jak witaminy, czyli substancje, które są niezbędne dla sprawnego funkcjonowania organizmu, a których nie jest on w stanie wytworzyć samodzielnie.

Omega 3 – źródło Twojego zdrowia!

Kto i kiedy powinien zadbać o kwasy omega-3 w codziennej diecie? Każdy! Ponieważ kwasy tłuszczowe omega-3 wspierają pracę mózgu (między innymi poprawiają pamięć i koncentrację, wpływają korzystnie na procesy kojarzenia i myślenia), a przy tym podnoszą naturalną odporność organizmu i wzmacniają kości, powinny być przyjmowane przez każdego, kto jest narażony na:

  • nadmierny stres;
  • wzmożony wysiłek fizyczny i umysłowy;
  • niedobory w diecie;
  • długotrwałą pracę przed komputerem (omega-3 wpływają korzystnie na wzrok, zmniejszając ryzyko zmian zwyrodnieniowych plamki żółtej).

Dzięki temu, że wzmacniają również kości, dostarczanie odpowiednich ilości kwasów omega-3 jest zalecane również dzieciom (przede wszystkim w okresie intensywnego wzrostu), a także niemowlętom (już od 4 tygodnia życia). Kwasy te wpływają także korzystnie na płód, dlatego zaleca się spożywanie ich przez kobiety w ciąży, a następnie w okresie karmienia piersią.

Omega 3 – najważniejsze informacje

Co daje omega-3? Te kwasy wspierają układ nerwowy, mózg i wzrok, a dodatkowo normalizują ciśnienie krwi. Oprócz tego wspierają odporność organizmu, działają także antyrakowo – głównie dzięki temu, że wspierają odporność przeciwnowotworową. Oprócz tego kwasy omega-3 wykazują działanie przeciwzapalne i antyalergiczne. Wskazuje się również na to, że kwasy omega-3 mają wpływ na obniżenie poziomu trójglicerydów. To z kolei istotny czynnik w profilaktyce miażdżycy. W ten sposób również chronią serce i układ krążenia, a tym samym zmniejszają ryzyko udarów mózgu i choroby niedokrwiennej serca[1].

Omega 3 – co jeszcze może Ci pomóc?

Podstawą zapewnienia organizmowi optymalnej ilości kwasów omega-3 jest prawidłowo skomponowana dieta. Prawidłowo, a więc w taki sposób, by znalazły się w niej produkty stanowiące ich cenne źródło. Za takie uważa się przede wszystkim ryby morskie, zwłaszcza z gatunku dorszowatych, a także niektóre rośliny.

Kwasy omega-3 znajdują się przede wszystkim w:

  • łososiu, śledziu, soli, dorszu, sardynkach i makreli;
  • owocach morza;
  • olejach roślinnych, przede wszystkim w lnianym, sojowym i rzepakowym;
  • migdałach i orzechach włoskich.

Dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3, rekomendowane przez norweskich ekspertów, to 1-2 g dziennie. Choć może wydawać się, że to niewielka ilość, zapewnienie jej wyłącznie z diety nie jest łatwe.

Dlatego, oprócz włączenia do diety produktów bogatych w kwasy omega-3, warto sięgnąć również po suplementy diety wysokiej jakości, jak tran. Choć kojarzy się on przede wszystkim z podnoszeniem odporności organizmu, to dzięki wysokiej zawartości kwasów omega-3 dostarcza kwasów ALA, DHA i EPA, których działanie wzajemnie się uzupełnia, oddziałując korzystnie na cały organizm.

Wybierając tran, trzeba zwrócić uwagę na to, by był to produkt dobrej jakości, zawierający w dziennej dawce przynajmniej 1 g kwasów EPA i DHA. Oprócz tego powinien mieć czysty skład, tj. pozbawiony sztucznych składników i konserwantów. Jednym z takich produktów jest Möller’s Tran Norweski. Möller’s to lider w kategorii produktów z tranem w Polsce, obecny na rynku od przeszło 160 lat.

[1] https://www.onkonet.pl/dp_omega3.php
[2] mollers.pl/kwasy-omega-3/