Jak zapobiec przeziębieniu? Tran i inne sprawdzone metody!

Sezon jesienno-zimowy kojarzy się z nawracającymi przeziębieniami i zwiększonym ryzykiem innych infekcji wirusowych. Czy istnieje sposób, aby przetrwać zimne miesiące w pełnym zdrowiu? Kluczem jest wzmacnianie odporności. Im silniejszy układ odpornościowy, tym większa jest jego zdolność do obrony organizmu przed chorobotwórczymi patogenami. Skuteczne metody walki z infekcjami zazwyczaj obejmują właściwą dietę i suplementy oraz aktywność fizyczną i unikanie stresu. Czy tran również jest sprzymierzeńcem układu immunologicznego?

Nie chcesz chorować? Zadbaj o układ odpornościowy

Układ odpornościowy to system obronny, który chroni organizm przed inwazją patogenów, takich jak wirusy czy bakterie. Jest on aktywny w całym ciele i składa się z różnych typów komórek, które przemieszczają się w strumieniu krwi i mogą być hamowane lub wysyłane do określonego miejsca, gdzie mają zwalczać zagrożenia i infekcje. Koordynacja wszystkich komórek odpornościowych i regulacja ich aktywności ma kluczowe znaczenie dla utrzymania skutecznej obrony immunologicznej. Jeśli układ odpornościowy jest sprawny, organizm będzie mógł skutecznie bronić się przed drobnoustrojami, grzybami, toksynami czy komórkami nowotworowymi[1].

Odporny organizm to silny organizm, który nawet po przebytej chorobie znacznie szybciej dojdzie do pełni zdrowia. Właśnie dlatego, wraz z nadejściem sezonu przeziębień i grypy, warto zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby zapobiegać przeziębieniu i odpierać infekcje dróg oddechowych. Czy olej z wątroby dorsza pomoże w tej walce?

Tran a witamina D – sposób na przeziębienie

Tran jest suplementem diety pochodzącym z wątroby dorsza. Zawiera kwasy tłuszczowe omega-3 – kwas eikozapentaenowy i kwas dokozaheksaenowy – oraz witaminę A i witaminę D3. Dzięki nim wspomaga wiele funkcji organizmu, w tym działanie mózgu i układu nerwowego, wzrok oraz zdrowie kości. Na liście dobroczynnych właściwości znajduje się też wzmacnianie układu odpornościowego.

W jaki sposób tran oddziałuje na system immunologiczny? Po pierwsze jest bogatym, naturalnym źródłem witaminy D3, która utrzymuje prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Proces jej syntezy zachodzi w trakcie przebywania na słońcu. Ze względu na małą ekspozycję na światło słoneczne mieszkańcy umiarkowanej strefy klimatycznej muszą ją suplementować, szczególnie zimą. Witamina D3 pobudza produkcję białek zwalczających bakterie i zwiększa liczbę limfocytów T, które bronią nas m.in. przed wirusami[2]. Niedobór tej witaminy upośledza układ odpornościowy, zwiększając podatność na choroby, w tym przeziębienie i grypę, oraz sprzyja chorobom autoimmunologicznym, takim jak stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów czy cukrzyca typu 1[3].

Wpływ kwasów omega-3 na odporność

Tran zawiera kwasy tłuszczowe omega-3, których zażywanie wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi. Poprawiają kondycję skóry, przyczyniają się do zapobiegania chorobom serca, a nawet wspierają układ odpornościowy. Te niezbędne kwasy mają właściwości przeciwzapalne, które pomagają zmniejszyć stan zapalny w organizmie i tkankach. Mogą one pomóc w zwalczaniu przewlekłych stanów zapalnych, które wpływają na rozwój migren, zapalenia stawów i chorób skóry takich jak np. łuszczyca. Aktywują również różne rodzaje komórek odpornościowych takich jak białe krwinki znane jako limfocyty B. Komórki odpornościowe stanowią jedną z pierwszych linii obrony przed infekcją, dlatego ich funkcjonowanie jest tak ważne[4].

Möller’s Tran Norweski zawiera wszystko, co dobre dla układu odpornościowego, czyli nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminy D3, A i E. Jedna łyżeczka (5 ml) dziennie wystarczy, aby dostarczyć organizmowi niezbędnych substancji. W okresie jesienno-zimowym polecamy wypróbować Möller’s Complex, którego skład jest dedykowany wzmacnianiu układu odpornościowego. Ponadto pomagają dbać o serce i mózg.

Inne sposoby na uniknięcie przeziębienia

Najskuteczniejsze, domowe sposoby na wzmocnienie odporności i zapobieganie przeziębieniu to właściwa dieta. Jeśli chcesz poprawić działanie układu odpornościowego, warto dodać do jadłospisu kiszonki i produkty fermentowane tj. jogurty, kefiry czy kombuchę, które pozytywnie wpływają na mikrobiotę jelita grubego (czyli żyjące w nim dobre bakterie), a przez to wspomagają działanie mechanizmów obronnych organizmu[5].

Posiłki powinny być zróżnicowane i bogate w witaminy i substancje mineralne. Jedną z ważniejszych dla odporności substancji jest selen. Znajdziesz go w orzechach brazylijskich, rybach, drobiu, nasionach słonecznika, brokułach czy jajkach. Ponadto nie wolno zapomnieć o cynku, którego naturalnymi źródłami są pestki dyni, czekolada, czerwone mięso, cukinia, czosnek.

Na liście niezbędnych dla systemu odpornościowego witamin można również wyróżnić witaminę C, B6 czy kwas foliowy, zawarty m.in. w sałacie, szpinaku, kapuście czy orzechach. Istotne są także pokarmy i przyprawy, które zapobiegają rozwojowi drobnoustrojów, w tym czosnek, miód, papryczka chili, goździki, cynamon, kurkuma.

W dbaniu o odporność pomagają odpowiednie nawyki. Regularna aktywność fizyczna, szczególnie na świeżym powietrzu (jazda na rowerze, bieganie, spacery) wspiera działanie komórek odpornościowych. Równie istotny jest dobry sen, ponieważ silny i wyspany organizm lepiej zwalcza infekcje. Ponadto nie wolno zapominać o relaksie i odpoczynku, gdyż przewlekły stres może prowadzić do stanu zapalnego.

[1] https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/immune-system
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3166406/
[3] https://cambridge-diagnostics.pl/witamina-d-jak-wplywa-na-odpornosc-i-dlaczego-warto-ja-badac/
[4] https://norwayomega.com/blog/how-omega-3-fish-oil-can-boost-your-immune-system/
[5] https://holsamed.pl/odpornosc-kryje-sie-w-jelitach-o-waznej-roli-mikrobioty/