Zdradzamy skuteczne sposoby na poprawienie osłabionej odporności

Poznaj skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności i dowiedz się, co zrobić, aby mniej chorować! Podpowiadamy, jak wspomóc osłabioną odporność!

Osłabiona odporność – jakie mogą być przyczyny i jak sobie z nimi radzić?

Okres jesieni i zimy to czas, kiedy można zauważyć wzrost występowania chorób infekcyjnych. Jedni nie chorują wcale, a inni potrafią przeziębić się kilka razy w roku. Jakie są przyczyny osłabienia układu immunologicznego? Jak wzmocnić odporność?

Nasz układ immunologiczny to bardzo złożony i dokładny mechanizm. Składa się z wielu komórek i białek, których zadaniem jest skuteczna walka ze szkodliwymi patogenami. Czasem jednak, jeśli część układu odpornościowego jest nieobecna lub nie działa prawidłowo, dochodzi do wrodzonego, genetycznego defektu – pierwotnego niedoboru odporności. Może one dotknąć osoby w każdym wieku, przez długi czas nie dając żadnych alarmujących objawów, jednak częściej diagnozowany jest już w okresie niemowlęcym, dziecięcym lub młodzieńczym. Przejawia się wieloma nawracającymi infekcjami, które trudno wyleczyć, oraz ciężkimi zakażeniami w płucach, zatokach, oskrzelach i przewodzie pokarmowym. Poznano obecnie około 200 form pierwotnych niedoborów immunologicznych, a ich częstość występowania szacuje się na 1:10 000.

Nabyte/wtórne niedobory odporności nie mają podłoża genetycznego, pojawiają się w następstwie różnych chorób. Występują znacznie częściej niż pierwotne niedobory immunologiczne. Stanowią ponad 60% wszystkich niedoborów odporności. Cechuje je zazwyczaj charakter przemijający wraz z likwidowaniem przyczyny. Mogą pojawić się w następstwie chorób nowotworowych, związanego z nimi leczenia immunosupresyjnego, cukrzycy, mocznicy czy chorób zakaźnych – AIDS, trąd, malaria. Znacznie częściej jednak osłabiona odporność nie ma podłoża genetycznego ani wtórnego do innych chorób, lecz jest skutkiem modyfikowalnych, środowiskowych czynników i niezdrowego trybu życia.

Przyczyny wzmożonej podatności na choroby

Chwilowy, przemijający niedobór odporności nie jest nikomu obcy – przeziębienie, bóle głowy, gardła czy nawracające opryszczki to tylko niektóre z objawów wskazujących na osłabienie odporności. Na nasz układ immunologiczny, który stanowi swoistą tarczę, wpływa wiele czynników, często uważanych za błahe. Co wpływa na obniżenie odporności organizmu?

przyczyny wzmożonej podatnosci na choroby

  • Używki – alkohol i papierosy skutecznie osłabiają pracę naszego układu odpornościowego. W dymie papierosowym znajdują się ponad 4 tysiące trujących i rakotwórczych substancji. Dym wnikając do błon śluzowych, uszkadza pierwszą linię obrony przed zarazkami. Alkohol przenikając do krwi i układu limfatycznego, zabija komórki odpornościowe.
  • Stres – układ immunologiczny i układ nerwowy człowieka ściśle ze sobą współpracują. Przewlekły stres powoduje wytwarzanie w nadmiarze m.in. kortyzolu, który osłabia naszą zdolność do obrony przed infekcjami. Dodatkowo badania wykazują, że pod wpływem długotrwałego stresu może dojść do powiększenia kory nadnerczy, a także zaniku grasicy – organu pełniącego ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.
  • Niedobór snu – mniej przesypianych godzin znacząco zwiększa naszą podatność na choroby. Przemęczony organizm jest zdecydowanie bardziej podatny na różnego rodzaju infekcje. Problemy ze snem powodują pogorszenie funkcji komórek układu odpornościowego, m.in. komórek NK, które mają za zadanie walczyć ze szkodliwymi drobnoustrojami. Ponadto przewlekły niedobór snu zwiększa ilość białka CRP i innych cząsteczek prozapalnych.
  • Brak wysiłku fizycznego – brak regularnego, umiarkowanego wysiłku fizycznego prowadzi do upośledzenia odpowiedzi immunologicznej. Dobrze zaplanowane ćwiczenia wywierają znaczący efekt przeciwzapalny – zwiększa się stężenie przeciwciał IgM, IgG we krwi oraz dochodzi do wzrostu liczby i aktywności makrofagów.
  • Złe nawyki żywieniowe – prawidłowa dieta ma niebagatelne znaczenie w budowaniu odporności. Niedożywienie, niedobory pokarmowe, awitaminoza, również także otyłość osłabia funkcjonowanie układu immunologicznego. Dobrze zbilansowana dieta stymuluje makrofagi oraz zwiększa wytwarzanie przeciwciał i leukocytów, podzięki czemu układ immunologiczny skutecznie walczy z patogenami.

Sposoby na wzmocnienie odporności

Aby skutecznie chronić się przed różnymi zakażeniami, zadbajmy o zdrowy tryb życia – dbajmy o higienę snu, regularną aktywność fizyczną, zbilansowaną oraz różnorodną dietę bogatą w witaminę C, D3 i B-karoten. Pamiętajmy, że nie istnieją żadne leki, które uchronią nas przed zachorowaniem. Dbanie o odporność i zdrowie jest długotrwałym procesem, który można wspierać, stosując preparaty o potwierdzonej skuteczności. Takim dodatkiem mogą być produkty Möller’s, zawierające nie tylko kwasy omega-3, ale również witaminę D3 i K2 (dostępna w wariancie Complex), które są ważne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu – nie tylko wspomagają odporność, ale również sprzyjają prawidłowej pracy serca, mózgu oraz korzystnie wpływają na mięśnie i kości.
produkty mollers

Bibliografia:

  1. IDF, Pierwotne niedobory odporności Przewodnik dla pacjentów i ich rodzin, https://primaryimmune.org/wp-content/uploads/2016/04/POLISH-Patient-and-Family-Handbook-3rd-Edition-PNO_przewodnik_dla_pacjentow_i_ich_rodzin.pdf.
  2. J. Kotyla P., Pierwotne niedobory odporności — wstęp do chorób autoimmunizacyjnych, https://journals.viamedica.pl/forum_reumatologiczne/article/download/43333/30590.
  3. Roliński J., Terapia WNO (wtórne niedobory odporności) – wyzwanie w opiece nad pacjentem hematoonkologicznym?, https://swiatlekarza.pl/terapia-wno-wtorne-niedobory-odpornosci-wyzwanie-w-opiece-nad-pacjentem-hematoonkologicznym/.
  4. Mastalerz L., Od czego zależy odporność?, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/wywiady/90034,od-czego-zalezy-odpornosc.
  5. Drela N., Jak to się dzieje, że stres obniża naszą odporność?, https://www.swiatnauki.pl/8,488.html.
  6. Rynek zdrowia, Krótki sen obniża odporność organizmu, https://www.rynekzdrowia.pl/Badania-i-rozwoj/Krotki-sen-obniza-odpornosc-organizmu,154743,11.html.
  7. Kurowski M., Kowalski M., Wpływ wysiłku fizycznego na odpowiedź immunologiczną – wybrane zagadnienia, http://mediton.nazwa.pl/library/aai_volume-19_issue-3_article-1188.pdf.
  8. MP, Jak utrzymać odporność na optymalnym poziomie? Rady immunologów, https://www.mp.pl/pacjent/choroby-zakazne/koronawirus/koronawirus-pytania-i-odpowied/228559,jak-utrzymac-odpornosc-na-optymalnym-poziomie-rady-immunologow.
  9. Wnęk D., 7 produktów żywnościowych wspomagających odporność, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/138515,7-produktow-zywnosciowych-wspomagajacych-odpornosc,1.