Omega 3 i inne czynniki wpływające na prawidłowy rozwój płodu

Właściwy przebieg ciąży ma kluczowe znaczenie dla rozwoju płodu. Bardzo dużo zależy od diety matki – im bardziej zróżnicowana i bogata w składniki odżywcze, tym większa szansa na prawidłowy wzrost dziecka w kolejnych latach. Po jakie wartościowe składniki warto sięgnąć? Zadbaj o zdrowie swojego maluszka już od początku.

Rozwój płodu ludzkiego – ważne czynniki

Ciąża to okres najbardziej intensywnego rozwoju dziecka. To w tym czasie kształtują się wszystkie najważniejsze układy i systemy umożliwiające właściwe funkcjonowanie i wzrost małego organizmu.

Ów rozwój nie odbywa się jednak samoistnie – można wręcz przyznać, że rola matki w tym procesie jest również bardzo duża i niezwykle istotna. W końcu na prawidłowy przebieg ciąży wpływa także wiele czynników zewnętrznych. To dlatego wraz z oczekiwaniem na dziecko konieczna jest zmiana dotychczasowych nawyków, które mogą odbić się negatywnie na rozwoju płodu.

Głównym obszarem zmian, które mają największy wpływ na rozwój płodowy dziecka, jest właściwe odżywianie. Dieta ma ogromne znaczenie w tym czasie – składniki pokarmu zasilają nie tylko organizm matki, ale pomagają również w prawidłowym kształtowaniu nowego. Nie oznacza to jedynie zwiększonego zapotrzebowania na poszczególne składniki. Dostarczenie odpowiednich elementów i minerałów stanowi dodatkowe wsparcie w rozwoju dziecka, pozwala młodemu organizmowi lepiej się kształtować.

Czego nie powinno zabraknąć w diecie przyszłej mamy?[1]

  • Świeżych warzyw i owoców – stanowią bogate źródło witamin, potasu, błonnika, żelaza i wielu innych.
  • Produktów zbożowych – są źródłem węglowodanów, błonnika, magnezu, cynku oraz witamin z grupy B.
  • Nabiału – w tych produktach znajduje się m.in. fosfor, witaminy B i D, wapń oraz białko.
  • Wody – właściwe nawodnienie w tym czasie też jest ważne, wypijaj nawet 2,5 l płynów na dobę.

Produkty zaburzające rozwój płodu – czego unikać?

Samo dostarczanie właściwych składników to nie wszystko. Konieczne jest także wyeliminowanie tych elementów diety, które mogą zaszkodzić maleństwu.
Wśród składników, z których warto zrezygnować, najczęściej wspomina się o kawie oraz alkoholu. Nadmiar kofeiny może być jedną z przyczyn występowania zaburzeń i wad wrodzonych u dziecka. Alkohol z kolei wpływa na opóźnienie rozwoju oraz może doprowadzić do poważnych uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego[2].

Z czego jeszcze należy zrezygnować w ciąży? Spożywanie surowego mięsa, ryb oraz jajek także nie wpływa korzystnie na rozwój płodu. W ten sposób do organizmu mogą dostać się pasożyty lub bakterie m.in. salmonelli. Z podobnego powodu na czas ciąży warto również zrezygnować z serów pleśniowych. Mogą one wywołać zakażenie bakteriami Listerii, co skutkuje niższą odpornością na zatrucia pokarmowe i infekcje u dziecka w przyszłości. Unikaj również produktów wędzonych – zawarte w nich konserwanty mogą stanowić źródło alergii, zgagi oraz wzdęć.

Kwasy omega a rozwój płodu ludzkiego

A co z tłuszczami? Czy je także należy brać pod uwagę w planowaniu diety w ciąży? W tym miejscu warto działać selektywnie – wybieraj przede wszystkim produkty zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 DHA.

Dlaczego to tak istotne? Ich rola w prawidłowym rozwoju płodu jest ogromna. Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne do prawidłowego rozwoju siatkówki w oczach noworodka[3]. W ten sposób wpływają na ostrość widzenia malucha.

Ponadto kwasy omega wpływają na właściwe funkcjonowanie mózgu. Ich dostarczanie do organizmu wspomaga nie tylko jego rozwój. Przekłada się to również na pierwsze lata życia dziecka, w których kształtowanie mózgu także przebiega niezwykle intensywnie.

W jaki sposób dostarczać omega-3 do diety w ciąży? Kwas DHA znajdziesz przede wszystkim w tłustych rybach, m.in. łososiu, pstrągu, śledziu, sardynkach oraz makreli[4]. Ich spożycie warto jednak ograniczyć, głównie ze względu na zawartość metali ciężkich i dioksyn w wodzie w zakładach przemysłowych. Zamiast tego warto sięgnąć po tran, który jest bezpiecznym źródłem kwasów tłuszczowych – zarówno dla matki, jak i płodu.

[1] https://www.gyncentrum.pl/blog/pl/dieta-w-ciazy
[2] https://www.gov.pl/web/gis/spozywanie-alkoholu-przez-kobiety-w-ciazy
[3] mollers.pl/omega-3-w-rozwoju-dziecka/
[4] mollers.pl/rola-omega-3-czasie-ciazy/