Witamina D3

Rola witaminy D w organizmie

Witamina D ma szerokie spektrum działania, a jej rola w organizmie jest bardzo istotna. Od dawna stosowano ją w zapobieganiu krzywicy i osteoporozy. Ostatnie badania naukowe dowodzą, że witamina D3 jest niezwykle ważna w celu wspomaganiu odporności. Dodatkowo witamina D bierze udział w procesie wchłaniania wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego i przyczynia się do utrzymania zdrowych kości i zębów. Jako lek ma szerokie zastosowanie w leczeniu i profilaktyce wielu chorób cywilizacyjnych, m.in. nowotworowych, układu krwionośnego, stwardnieniu rozsianym, stanach zapalnych skóry, etc.

Naturalne źródła witaminy D

W Polsce odnotowuje się wysoki odsetek niedoborów witaminy D we wszystkich grupach wiekowych. Dlatego tak ważne jest, aby dostarczać organizmowi odpowiednią jej ilość. Najlepiej przyswajalną formą wit. D jest witamina D3 (ma ok. od 3 do 10 razy silniejsze działanie niż witamina D2). Witaminę D3 uzyskujemy przede wszystkim w wyniku syntezy skórnej na skutek ekspozycji słonecznej. Drugim naturalnym źródłem witaminy D3 jest pokarm – w tym przede wszystkim tłuste ryby, takie, jak łosoś, dorsz, tuńczyk, śledź, makrela, produkty mleczne oraz żółtkach jaj. Tran i oleje rybie są najbogatszym, naturalnym źródłem witaminy D3.

Obniżona synteza wit. D u osób starszych

Niedobory witaminy D to problem powszechny, dotyczący osób w każdym wieku. Są jednak czynniki, które dodatkowo zwiększają ryzyko niedoborów. Witamina D zostaje wytworzona w naszym organizmie pod wpływem promieniowania słonecznego. W naszym klimacie, w okresie od jesieni do wiosny, nie ma odpowiedniego nasłonecznienia. Osoby starsze mają obniżoną zdolność syntezy witaminy D (u osób powyżej 70. roku życia synteza obniżona jest nawet o 75%*) i nawet latem ich organizm nie jest w stanie wytwarzać jej w odpowiednich ilościach Dlatego u osób starszych, w szczególności tych powyżej 65 roku życia, występują znaczące niedobory witaminy D, które przyczyniają się do większej liczby złamań kości (niedostateczna mineralizacja kości).

U osób powyżej 65. roku życia zaleca się suplementację witaminą D w dawce 800-1000 IU/dobę przez cały rok (również w miesiącach letnich przy braku odpowiedniej syntezy skórnej).