DHA – co to jest i dlaczego to takie ważne dla naszego organizmu?

Kwas DHA należy do grupy kwasów tłuszczowych omega-3. To niezwykle istotna dla naszego organizmu substancja, której regularna podaż ma ogromny wpływ na zdrowie. Badania dowodzą, że odpowiednia ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych potrafi chronić przed wieloma chorobami. Substancje te regulują pracę układu nerwowego, sercowo-naczyniowego oraz immunologicznego. Dbając o dostarczanie ich do organizmu, troszczymy się kompleksowo o zdrowie swoje i swojej rodziny. Co to jest DHA, do czego go potrzebujemy i gdzie go znaleźć? Podpowiadamy!

DHA – podstawowe kwestie

Podstawowe pytanie, na które należy sobie odpowiedzieć, brzmi – co to jest DHA i do czego jest nam potrzebny? DHA to kwas dokozaheksaenowy – jeden z grupy kwasów tłuszczowych omega-3 zwanych kwasami wielonienasyconymi. Substancje te nie powstają w naszym organizmie w wystarczających ilościach, więc dostarczanie ich od zewnątrz jest niezwykle istotne. Sam kwas DHA znajdziemy w tłustych rybach morskich, które bezwzględnie powinniśmy wdrożyć do swojej diety. Jedzmy je przynajmniej dwa razy w tygodniu, a bez wątpienia zobaczymy efekty takich prozdrowotnych zmian w diecie.

Korzystne działanie kwasu DHA występuje przy spożyciu 250 mg. Badania jednak pokazują jasno, że Polacy jedzą zdecydowanie za mało ryb. Analizując dane GUS, widzimy, jak z roku na rok spada spożycie wszystkich owoców morza. W 2016 roku przeciętnie miesięczne spożycie tych produktów wyniosło około 320 gramów na osobę[1]. A tyle powinniśmy zjadać w ciągu jednego dnia, by dostarczyć organizmowi 1 gram kwasów omega-3. Sięgajmy więc śmiało po tuńczyka, łososia, makrele, śledzie i halibuty – im częściej będziemy je jeść, tym bardziej skorzysta na tym nasze zdrowie.

DHA kontra problemy zdrowotne

Kwasy tłuszczowe omega-3 (DHA również się do nich zalicza) mają znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu – od momentu poczęcia, aż do późnej starości. DHA jest niezwykle istotny m.in. dla mózgu – stanowi nawet jeden z jego budulców. Substancja ta ma też wpływ na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku, a nawet na pracę serca. Razem z kwasem EPA pomaga kompleksowo zadbać o układ sercowo-naczyniowy i wspiera jego działanie.

Analizując wpływ DHA na organizm, łatwo przewidzieć, jak dużym może być wsparciem w codziennym dbaniu o zdrowie i dobre samopoczucie. Po kwasy omega-3 powinni sięgać wszyscy – od małych dzieci, przez dorosłych, aż do seniorów. Na każdym etapie życia przyda nam się ich niezwykła, udowodniona licznymi badaniami moc.

DHA spożywany w codziennych posiłkach pozwala zmniejszyć stężenie trójglicerydów we krwi, których zbyt wysoki poziom ma znaczący wpływ na występowanie zawałów serca lub udarów mózgu. Obniżenie jego stężenia powinno być dla nas priorytetem na drodze do zdrowia.

Co ciekawe, niedobory kwasu DHA mogą mieć znaczenie dla stężenia serotoniny w mózgu, dla chorób układu krążenia, odpornościowego, a nawet zaburzeń psychicznych. Warto więc wdrożyć do jadłospisu tłuste ryby morskie, by na bieżąco uzupełniać poziom tej substancji. W razie potrzeby możemy uzupełnić dietę o tran lub inne preparaty dostarczające organizmowi niezbędnych dla sprawnego funkcjonowania elementów.

DHA a inne ważne składniki

Wiele osób zadaje sobie pytanie o to, co to jest DHA i inne popularne ostatnio składniki. Coraz więcej mówi się o kwasach omega-3 i ich dobroczynnym wpływie na organizm. Nasza ciekawość jest więc całkowicie naturalna. Należy wiedzieć, że oprócz tej konkretnej substancji nasz organizm potrzebuje również innych niezbędnych dla zdrowia kwasów. Obok DHA są to EPA i kwas α- linolenowy ALA,  które dbają o pracę mózgu i o układ immunologiczny, chroniący nas przed wirusami, bakteriami i chorobami. Kwasy DHA i EPA znajdziemy we wspomnianych już rybach morskich, natomiast źródłem kwasu α- linolenowego ALA są oleje roślinne, m.in. lniany czy rzepakowy.

Dlatego tak istotne dla naszego zdrowia jest stosowane zbilansowanej, różnorodnej diety, która pozwoli nam na bieżąco dbać o odpowiedni poziom kwasów omega-3 w organizmie. W razie potrzeby codzienny jadłospis możemy uzupełnić o preparaty bogate w te cenne substancje. Produkty Möller’s są dopasowane do osób w różnym wieku. W szerokiej ofercie każdy znajdzie produkt odpowiedni dla siebie. Tran norweski  Möller’s jest bogaty w kwasy omega-3 i witaminę D3 w wysokiej dawce. Zapamiętajmy ten zestaw: kwasy omega-3 – DHA, EPA oraz witamina D3. Takie połączenie składników to najlepszy tandem dla zdrowia, energii i świetnego samopoczucia.

[1] http://www.mollers.pl/kwasy-omega-3/